Senaste inläggen
I höst har det jobbats med våra banarbetsfordon.
Sliperslastaren har bland annat fått nya hydralslangar och är nu åter funktionsduglig.
På mätdressinen har alla brister som upptäcktes vid besiktningen nu åtgärdats.
Arbete pågår nu på spårriktningsmaskinen. Motorn har inte varit igång på många år.
Till BLHJ loket har vi saknat lämpliga lufttankar för att kunna göra klart tryckluftsbromsen. Men nu har de här två 95 liters behållarna som är tillverkade i aluminiumin förskaffats. Det är Krister och Henrik som förevisar trycktankarna innan de lämnas för pulverlackering. Tankarna kommer att få en diskret placering på loket.
De två stora björkarna som växte framför vattentornet är nu fällda. Detta för att lättare komma åt och laga taket från en lift.
Samtidigt blir det mycket ved till värmepannan och för påeldning av ångloken.
En ny film från förarplatsen i ett godståg som passerar Klippan.
På söndag är det inplanerat banarbete på Veteranjärnvägen. Vi fortsätter då med att färdigställa på sträckan mellan väg 21 och Nybygget. Alla är mycket välkomna.
Idag har det regnat hela dagen i Klippan. Men 12 medlemmar trotsade regnet och fanns på plats i Klippan. Ett av de pågående projekten är personvagnen MLJ 18 från 1887 som håller på att snyggas upp både ut och invändigt. Tåget som glider förbi i bakgrunden är en Regina som är 120 år yngre.
Ett nytt nummer (2 2008) av medlemstidningen Ångtrycket är nu ute.
Innehåller bl.a
Föreningsnyheter
Ångande 10-årsfest i Ängelholm
Loken vid Helsingborg Hässleholms Järnväg (del 14)
NBVJ Tågdiggardagar
Skånska stationer från A-Ö Bara
Järnvägsuniformsträff i Tyskland
I söndags var Kjell, Bo, Jonny och Victor ute och röjde på Veteranjärnvägen. På sträckan mellan Klippan och Nybygget som inte används för dressinuthyrning hade det vuxit upp mycket gräs. Men med hjälp av röjaren och vår åkgräsklippare ser det nu lite bättre ut. Men mycket återstår. Nästa tillfälle att hjälpa till på banan blir den 12 oktober.
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 | |||
8 |
9 |
10 | 11 |
12 |
13 | 14 | |||
15 |
16 | 17 | 18 | 19 |
20 |
21 |
|||
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
|||
29 | 30 |
31 |
|||||||
|